Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik opdracht geven om mijn huis in verkoop te nemen?

U kunt voor meer informatie met Hoomly bellen (085) 06 07 889 of mailen maar u kunt uw woning ook direct aanbieden door hier te klikken.
Nadat u een account heeft aangemaakt kunt u meteen beginnen met het invoeren van uw woninggegevens. Zodra de woning op Hoomly is gepubliceerd wordt deze direct aangemeld bij Funda, Huislijn, Jaap, Pararius en anderen. In de meeste gevallen is de woonadvertentie 24 uur later zichtbaar op alle media.

Wat zijn de kosten voor het in opdracht geven tot verkoop?

Basispakket: € 295,-

Pluspakket: € 495,-

Toppakket: € 695,-

Klik hier voor een uitgebreid overzicht van onze tarieven.

Inmeten volgens NEN 2580

Met een NEN 2580 meting wordt uw woning uiterst accuraat ingemeten. Hierdoor weet u zeker hoeveel m2 u nu daadwerkelijk gaat verkopen. Verwarring die kan ontstaan over bijvoorbeeld gemeenschappelijke ruimten, schuine wanden op zolder of de ruimte onder de trap, wordt hiermee voorkomen. Wat wordt nu wel, of juist niet meegenomen in de berekening? Dankzij NEN 2580 weet u waar u aan toe bent. Het biedt een stuk zekerheid en transparantie als u op het punt staat om uw huis te verkopen. U heeft altijd de juiste informatie in handen waar het gaat om maatvoering, om potentiële kopers te overtuigen.

Tarieven inmeten op locatie met rapport

Inmeten volgens NEN2580 norm <100m2 €160,-  
NEN 2580 Inmeten 100 tot 200m2    €205,-  
NEN 2580 Inmeten >200m2 €275,-  

Wanneer ontvang ik een nota van Hoomly

Zodra u uw foto's, tekst en omschrijving heeft geplaatst op Hoomly, ontvangt u een verzoek om de advertentie te betalen. Dat kan veilig met IDEAL via uw eigen bank of verzekerd betalen met PayPal of creditcard.

Kan ik mijn opdracht nog annuleren?

Opdracht intrekken/annuleren:
U kunt tot 14 dagen nadat u opdracht heeft gegeven voor het in verkoop nemen van uw woning kosteloos annuleren. Is de makelaar bij u langs geweest en heeft hij de woning ingemeten? Dan betaald u € 165,- annuleringskosten. Als de woning op Funda is geplaatst en gepubliceerd kunt u ook annuleren maar dan betaalt u wel € 265,- aan annuleringskosten. Als de professionele fotograaf is geweest, kunt u ook nog annuleren maar dan worden € 495 aan annuleringskosten in rekening gebracht. U krijgt dan het opnamerapport en foto's thuisgestuurd, maar zit verder nergens aan vast. 

Hoe kan het dat Hoomly zo goedkoop is?

Bij een regulier makelaarskantoor wordt een percentage over de gerealiseerde verkoopprijs aan courtage in rekening gebracht. Afhankelijk van de verkoopprijs van de woning kan dit wel oplopen tot gemiddeld €5.000,- of zelfs nog meer...

Bij Hoomly doen wij dat niet. Wij brengen geen courtage in rekening maar een vast bedrag, ongeacht de waarde van de woning. Omdat wij aan u vragen actief mee te helpen bij de verkoop bespaart u een groot bedrag aan makelaarskosten. Zo doet u bijvoorbeeld zelf de rondleidingen, levert u zelf fotomateriaal en teksten aan. Er volgen geen extra rekeningen. Zo weet u vooraf precies wat de kosten zijn.

Waarom heeft Hoomly een kopie van mijn ID nodig?

Als makelaar moeten wij, in het kader van onze wettelijke verplichting, altijd de identiteit van alle betrokken partijen verifiëren, zodat we weten dat we met de juiste personen te maken hebben. Wanneer we niet persoonlijk kunnen verifiëren, moeten we dit op een andere manier doen. Daarom vragen wij u om toezending van een kopie-ID.

Als u een woning koopt of verkoopt dan heeft Hoomly een kopie van uw identiteitsbewijs nodig. Uit veiligheidsoverwegingen vragen wij om deze niet per e-mail te versturen maar zelf op te sturen

Onzichtbaar maken van pasfoto en BSN-nummer.
Hoomly mag, vanwege de algemene verordening gegevensbescherming, uw kopie niet zomaar opslaan. Het is belangrijk dat u daarom een aantal gegevens onherkenbaar maakt.
Dit doet u eenvoudig via de KopieID app van de overheid. Maak hiermee een foto van uw identiteitsbewijs en streep het burgerservicenummer en de pasfoto door. De overige gegevens moeten wel in beeld blijven.

Hoe lang staat mijn woning op Funda?

Basispakket
Uw woning wordt voor de duur van maximaal 3 maanden uitgebreid op Funda gepubliceerd. Na 3 maanden gaat de publicatie over in een miniadvertentie met één foto, 9 kenmerken en omschrijving, nu ook weer voor de duur van 3 maanden. U kunt de mini-advertentie telkens voor de duur van 3 maanden verlengen voor € 45,-

Plus- en TOPpakket
Uw woning wordt uitgebreid op Funda gepubliceerd, voor de duur van 1 jaar of eerder in het geval de woning is verkocht of u de opdracht beëindigd. U kunt de publicatie telkens voor de duur van 1 jaar verlengen voor € 245,-

Hoe ziet de presentatie op Funda eruit?

De Funda uitgebreide woningpresentatie bestaat uit de presentatie van foto's, alle kenmerken en uitgebreide omschrijving. De basisadvertentie bestaat uit één foto, 9 kenmerken en omschrijving. Recreatiewoningen worden gepresenteerd op de recreatiepagina van Funda.

Welke documenten moet ik aanleveren als ik mijn woning ga verkopen?

Als u overeenstemming heeft bereikt over de voorwaarden en vraagprijs dan legt u dat vast in een koopovereenkomst. Aan deze overeenkomst dienen de navolgende documenten te worden gehecht:

  • Identiteits-bewijzen van u en van uw partner c.q. mede-eigenaar van het pand.
  • Kopie akte van levering (kopie van de aankoopakte van uw woning)
  • Kopie van de meest recente WOZ beschikking
  • Is uw woning (deels) verhuurd?: Kopie verhuurovereenkomst
  • Indien van toepassing: Verklaring van erfrecht
  • Kopie energiecertificaat
  • Kopie bouwkundige tekeningen
  • Bij een appartement: Kopie splitsingsakte
  • Bij een appartement: Kopie reglement VVE

Mag ik zelf de verkoopwaarde van mijn woning bepalen?

Jazeker! U mag de waarde van uw woning zelf bepalen, maar als u niet helemaal zeker bent van uw zaak is het beter om dit aan de deskundigheid van de Hoomly taxateur over te laten. Heeft u al een vraagprijs bepaald en wilt u dat onderbouwd zien? Een handig hulpmiddel om zelf de waarde van uw woning te bepalen is die van de Vastgoedschatter. Met deze rekentool wordt aan de hand van een aantal gegevens die bekend zijn van vergelijkbare objecten een indicatieve waarde bepaald. Klik hier om naar de online waardebepaling te gaan.

Kan ik zelf foto’s maken of is het beter om dit uit te besteden?

Een van de belangrijkste onderdelen bij de verkoop zijn de foto's van uw huis. Heeft u ervaring met fotografie en kunt u zelf goede foto's maken? Ga direct aan de slag. U kunt uw foto’s later altijd laten checken door 'zelfjehuisverkopen'. Het is heel belangrijk dat de kwaliteit van uw foto’s hoog is, daarmee komt uw woning namelijk hoger in de zoeklijsten van funda. Ook wordt uw woning beter bekeken met een goede hoofdfoto en dat resulteert weer in meer interesse voor uw woning. U kunt tenslotte maar één keer een eerste indruk achterlaten. Valt het resultaat tegen of laat u het liever over aan een expert? Schakel dan één van onze fotografen in.

TIP:  Maakt u zelf foto's met uw mobiel? Neem horizontale foto's en beperk het gebruik van verticale foto's. Hiermee voorkomt u dat foto's door Funda worden afgewezen.

Krijg ik een raambord 'Te Koop'?

Jazeker, u krijgt een 'V'-raambord 'Te Koop' en twee stikkers 'Verkocht'. Hiermee trekt u de aandacht van uw directe omgeving en laat u zien dat uw huis te koop staat!

Het raambord heeft een levertijd van +/- 1 week.

In welke steden is Hoomly te vinden?

In welke stad, dorp of regio u ook woont. Als u uw huis wilt verkopen kunt u altijd bij Hoomly terecht. 

Bladeren

Ik heb een andere vraag

U heeft een vraag die hierboven niet bijstaat? Met al uw overige vragen over het verkoopproces kunt u terecht op het contactformulier. Omschrijf de vraag zo gedetaileerd mogelijk en vermeld uw telefoonnummer. U krijgt altijd binnen 3 werkdagen antwoord. Ook kunt u tijdens kantooruren bellen. call answer (085) 06 07 889

 

Vragen over het (voorlopige) koopcontract

Als je een huis, appartement of bedrijfsruimte (ver)koopt, ben je verplicht de koop schriftelijk vast te leggen. Met dit voorlopig koopcontract heb je geen makelaar nodig en kun je bovendien zelf eenvoudig alle noodzakelijke bepalingen opnemen, zoals ontbindende voorwaarden. Met deze koopovereenkomst leg je alle belangrijke afspraken vast. Je eigen voorlopig koopcontract opstellen is niet eerder zo makkelijk geweest! Ben je op zoek naar een voorlopig koopcontract voorbeeld, dan vind je dat ook hier.

Wanneer gebruik je dit voorlopig koopcontract

Gebruik een voorlopig koopcontract voor de koop en verkoop van:

  • een huis, appartement of bedrijfsruimte

Wat staat er in deze koopovereenkomst huis?

In het (voorlopig) koopcontract staat onder meer:

  • een beschrijving van het onroerend goed
  • de kadastrale gegevens
  • de koopsom
  • de mogelijkheid tot bedenktijd
  • de datum van de eigendomsoverdracht
  • de 10% boete-clausule
  • een bankgarantie of waarborgsom
  • ontbindende voorwaarden

Wat is een voorlopig koopcontract?

Een voorlopig koopcontract is een koopovereenkomst waarin de afspraken tussen een koper en verkoper van een woning, appartement of bedrijfsruimte worden vastgelegd. Gebruik onze koopovereenkomst om snel en makkelijk je eigen koopcontract op maat te maken of bekijk ons voorlopig koopcontract voorbeeld ter inspiratie als je zelf met een koopcontract huis aan de slag gaat.

Wanneer heb ik een koopovereenkomst huis nodig?

Als je onroerend goed verkoopt, ben je verplicht de gemaakte afspraken schriftelijk vast te leggen in een voorlopig koopcontract. Een mondelinge overeenkomst is in dit geval niet geldig. Bovendien gebruikt de notaris het voorlopig koopcontract om de zogenaamde akte van levering op te maken en vraagt de bank om het contract voor de hypotheek van de koper.

Is de koper na ondertekening van het koopcontract eigenaar?

De koper wordt pas eigenaar op het moment dat de akte van levering of leveringsakte door de notaris is ondertekend en is ingeschreven in het Kadaster. De akte van levering is een document waarin de notaris afspraken over de verkoop opneemt. De notaris neemt de afspraken over uit het voorlopig koopcontract. Stuur het voorlopig koopcontract daarom na ondertekening door beide partijen naar de notaris.

Hoe wordt de koopsom aan mij betaald?

De notaris krijgt de koopsom van de koper en betaalt daarmee eerst de bank of een andere financiële instelling waarbij je een hypotheek hebt afgesloten. Het bedrag dat overblijft, maakt de notaris aan je over. Meestal gebeurt dit een paar dagen na de overdracht van het onroerend goed.

Na voorlopig koopcontract tekenen afzien van de koop?

Als de koper een particulier is, heeft na ondertekening van het contract 3 dagen de tijd om van de koop af te zien. Is de koper een bedrijf, dan kun je ook een bedenktijd koopovereenkomst van 3 dagen overeenkomen. Ziet de koper in die periode af van de koop, dan gaat de koop niet door.

Ben ik verplicht als verkoper om de koper een energielabel te overhandigen?

Je bent als verkoper verplicht de koper een energielabel te overhandigen voordat de eigendomsoverdracht bij de notaris plaatsvindt, tenzij het onroerend goed minder dan 10 jaar oud is en is gebouwd volgens de geldende energienormen. Doe je dit niet, dan riskeer je een boete.

Wie kiest de notaris voor de eigendomsoverdracht van de woning?

Degene die de kosten van de eigendomsoverdracht betaalt, bepaalt welke notaris de akte van levering opstelt.

Waar moet ik op letten als ik onroerend goed koop?

Als je onroerend goed koopt, is het belangrijk om op de volgende zaken te letten:

  • als er erfpacht of recht van opstal op het onroerend goed rust, dan kan dat een hoop extra vaste lasten met zich meebrengen
  • als er publiekrechtelijke beperkingen op het onroerend goed rusten, kan dat aanzienlijke beperkingen in het gebruik van het onroerend goed opleveren
  • als er privaatrechtelijke beperkingen op het onroerend goed rusten, zoals een recht van overpad, kan dit ook beperkingen in het gebruik opleveren
  • je hebt als koper een informatieplicht. Vraag daarom zelf naar (concrete) gebreken en onderzoek of er bijvoorbeeld een olietank onder de grond zit en of mogelijk asbest in het onroerend goed is verwerkt
  • probeer om voorbehouden, zoals een voorbehoud van financiering of van bouwtechnische keuring op te nemen
  • zorg dat je echtgeno(o)t(e) of geregistreerd partner meetekent

Wat is erfpacht of recht van opstal?

Recht van erfpacht of van opstal betekent dat je geen eigenaar van de grond wordt, maar aan de eigenaar (meestal de gemeente) voor het gebruik van de grond een soort huur betaalt. Dit heet canon of retributie. Dit recht kan eeuwigdurend, voortdurend of tijdelijk zijn gegeven. Als het eeuwigdurend is of voortdurend, krijgt de eigenaar de grond nooit terug. Wanneer een tijdelijk recht van erfpacht of opstalrecht verloopt, krijgt de eigenaar de grond weer terug tenzij hij een nieuw recht van erfpacht of opstal overeenkomt.

Wat zijn publiekrechtelijke beperkingen?

Publiekrechtelijke beperkingen zijn voorwaarden die de overheid heeft opgelegd ten aanzien van het onroerend goed. Zo kan het zijn dat je woning als monument is verklaard, in een beschermd gebied ligt of als bestemming een dienstwoning heeft. Let goed op of er publiekrechtelijke beperkingen op rusten en wat de mogelijke consequenties ervan zijn. Zo mag je niet zomaar verbouwen als je woning in een beschermd gebied ligt of een monument is.

Wat zijn privaatrechtelijke beperkingen?

Privaatrechtelijke beperkingen zijn afspraken die een vorige eigenaar heeft gemaakt met zijn buren. Zo kan het zijn dat je buurman het recht heeft om over jouw terrein te rijden om bij zijn huis te komen, of dat zijn regenwater op jouw grond mag worden geloosd. Deze afspraken staan meestal in een notariële akte vermeld. Maar als een buurman al meer dan 20 jaar gebruikmaakt van een dergelijk recht en dat kan aantonen, dan kun je je daar als koper niet meer tegen verzetten. Onderzoek daarom als koper goed of er privaatrechtelijke beperkingen gelden.

Hoe weet ik of er beperkingen, erfpacht of recht van opstal op het onroerend goed rusten?

Allereerst moet de verkoper de koper erover informeren als hij ernaar vraagt. Het is verstandig om dan meteen ook het eigendomsbewijs van de verkoper (de leveringsakte) te vragen. Bij het kadaster kun je een Kadastraal bericht eigendom opvragen en ook je notaris kan je hierover goed informeren.

Wat betekent onder voorbehoud van financiering?

In het voorlopig koopcontract wordt vaak een voorbehoud van financiering opgenomen. Dit betekent dat de verkoop alleen doorgaat als de koper een hypotheek krijgt om de koopsom te betalen. Hiervoor is hij afhankelijk van de bank. Krijgt de koper geen lening, dan kan hij op basis van het voorbehoud van de koop afzien.

Waar moet ik op letten als ik onroerend goed verkoop?

Als verkoper moet je op de volgende zaken letten als je onroerend goed verkoopt:

  • zorg dat je alle bekende gebreken aan het onroerend goed meedeelt aan de koper, anders riskeer je een schadevergoeding

  • als je een woning van meer dan 50 jaar oud verkoopt, is het verstandig een zogenaamde ouderdomsclausule op te nemen

  • als je een woning verkoopt die tussen de jaren ‘40 en ‘80 is gebouwd, is het verstandig om een asbestclausule op te nemen

  • zorg dat je echtgeno(o)t(e) of geregistreerd partner meetekent